Startupeille


Nuoressa, kasvuhakuisessa startup-yrityksessä tekemistä olisi enemmän kuin kukaan ehtii tehdä. Tuotteen, palvelujen ja eri prosessien kehittämisen lisäksi pitäisi ehtiä keskittyä myös jatkon kannalta tärkeimpiin asioihin: markkinointiin ja myyntiin.

Myynti ja markkinointi kulkevat käsi kädessä

Hyväkään tuote tai palvelu ei myy itse itseään. Tulevien asiakkaiden on ensin huomattava, että se on olemassa. Sitten heidät on vielä vakuutettava siitä, että se on oikea ratkaisu heidän ongelmiinsa. Tässä auttaa markkinointi. Markkinoinnin perimmäisenä tavoitteena on kerätä myynnille liidejä, eli kiinnostuneiden tahojen nimiä ja yhteystietoja.

Markkinointikanavat kannattaa valita huolella, jotta rahat eivät mene hukkaan. Kaikelle kansalle kailottaminen on paitsi kallista, myös tehotonta. Samoin soittelu umpimähkään. Onneksi verkko tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia oman jutun markkinointiin pienelläkin budjetilla. Sopivilla viesteillä oikeissa kanavissa löydät tuotteestasi ja palveluistasi kiinnostuneet asiakkaat. Säästät aikaa ja rahaa, kun keskität myyntitoimet laadukkaisiin liideihin.

Rosoa ja rokkia aidolla asenteella

Parhaiten toimii rohkea ja aito viestintä. Ihmiset, palvelut ja tuotteet eivät ole täydellisiä. Kaikkihan sen tietävät, mutta sen myöntäminen vaatii rohkeutta. Epäonnistumiset ja pienet epätäydellisyydet voi kääntää isoksi eduksi. Ne tekevät yrityksestä, asiantuntijoista, tuotteista ja palveluista inhimillisempiä ja helpommin lähestyttäviä sekä asiakkaille että tuleville työntekijöille.

Kaikkia ei kannata yrittää miellyttää, koska silloin et miellytä ketään. Erottuminen on elintärkeää. Jos yrityksestä löytyy asennetta, sen saa näyttää. Helpointa on myydä niille, jotka ovat valmiiksi samaa mieltä. Ne, jotka tykkäävät, ovat myös valmiita maksamaan. Muut eivät kuulu kohderyhmään.

Aloita suunnittelu ja markkinointi ajoissa

Startupin kannattaa aloittaa markkinoinnin suunnittelu ajoissa, jotta kaikki on valmista, kun tositoimien aika koittaa. Oikeastaan markkinointinäkökulma pitäisi ottaa mukaan heti alussa. Markkinointi kannattaisi ottaa osaksi yrityksen strategiaa ja johtamista. Siitä on hyötyä esimerkiksi tuotteen ja palvelujen kehittämisessä, koska silloin joutuu väkisinkin miettimään, mitä hyötyä niistä asiakkaalle oikeasti on ja miten asiakas ne kokee.

Kaiken ei tarvitse olla valmista ja täydellistä ennen markkinoinnin aloittamista, koska silloin markkinointiin asti ei pääse koskaan eikä myynti ala vetämään. Omilla tai sijoittajien rahoilla ei bisnestä voi kuitenkaan loputtomiin pyörittää, joten myynti on saatava rullaamaan – ja mielellään ennemmin kuin myöhemmin.

Kaikki yrityksen viestintä on markkinointia, mutta kaikki markkinointi ei ole mainontaa. Sisältömarkkinoinnin voi hyvin aloittaa, vaikka tuote tai palvelu olisi vielä vähän vaiheessa. Julkistusta odotellessa voi nostaa esille osakkaiden ja työntekijöiden asiantuntijuutta esimerkiksi bloggaamalla ja tuottamalla mielenkiintoista alaan liittyvää sisältöä sosiaalisen median kanaviin, joita tulevat asiakkaat seuraavat.

Säilytä ketteryys kautta linjan

Isojen yritysten monimutkaiset ja aikaa vievät suunnitteluprosessit ovat startupille tarpeettoman raskaita. Onko strategiasta enää hyötyä, jos sen työstämiseen menee vuosi? Paljon ehtii tapahtua ja maailma muuttua sillä välin, kun asiasta vasta palaveerataan.

Ketteryys on startupin elinehto niin ydinbisneksessä kuin kaikessa muussakin. Strategian ja markkinointitoimet voi suunnitella ketterästi riittävän kevyiden prosessien avulla. Tilanteet muuttuvat ja suunnitelmat elävät joka tapauksessa, joten niiden rustaamiseen ei kannata käyttää tolkuttomasti aikaa. Meiltä saat suunnitteluun työkalut ja vetäjän, joka varmistaa hommien etenemisen sovitussa aikataulussa.

 

Palvelumme upeille startupeille:

Extremen markkinointipalvelu

Autamme löytämään yrityksesi ydinviestin, suunnittelemme markkinoinnin kanssasi, tuotamme tarvittavat sisällöt suomeksi ja/tai englanniksi, mittaamme markkinointitoimien tehon, hienosäädämme markkinointia tarpeen mukaan ja keräämme liidit talteen, jotta pääset suoraan myyntivaiheeseen.

Lue lisää

Selkokielistäminen

Muunnamme viestisi selkeälle kielelle, jota asiakkaasi ymmärtävät. Teknisetkin asiat voi selittää yksinkertaisella yleiskielellä sekä suomeksi että englanniksi.

Lue lisää

Kieliversiot ja transcreation

Markkinointiteksteille ei pelkkä peruskäännös riitä, vaan tarvitset luovan käännöksen (transcreation). Olemme erikoistuneet juuri niihin.

Jos suunnittelet maailmanvalloitusta, autamme kertomaan tuotteesta ja palveluista englanniksi. Jos valuuttaa on niukanlaisesti etkä halua tinkiä viestin laadusta, helppo maailmanenglanti eli globaalienglanti vie tuotteesi ja palvelusi myös muiden kuin englantia äidinkielenään puhuvien ulottuville.

Autamme myös, jos tarvitset suomenkielisen version englannista, ruotsista, norjasta tai tanskasta.

Lue lisää