Kasvuyrityksille


Kasvuyritys on toiminut jo jonkin aikaa. Työntekijöitä ja asiakkaita alkaa olla mukavasti. Kasvuhalut ovat kuitenkin kovat, joten asiakkaita tarvitaan lisää ja niiden myötä myös osaavia työntekijöitä. Markkinoinnissa on kiinnitettävä huomiota sekä varteenotettavia työntekijöitä houkuttelevan työnantajakuvan luontiin että liidien löytämiseen myynnille.

Markkinointi on kaikkien asia

Kaikki yrityksesi viestintä on markkinointia, mutta kaikki markkinointi ei ole mainontaa. Mainonta on vain pieni osa markkinointia. Jokainen yrityksessä osallistuu markkinointiin, kun hän esimerkiksi

  • vastaa puhelimeen
  • tuottaa tekstiä tai muuta sisältöä asiakkaille
  • tapaa asiakkaita
  • vastaa sähköposteihin
  • julkaisee blogikirjoituksia tai somepäivityksiä.

Kaikkien ei tarvitse olla markkinoinnin ammattilaisia, mutta tietoisia omien toimien vaikutuksesta yrityksen markkinointiin, myyntiin ja tulevaisuuteen. Kasvuyrityksessä kannattaa sopia viestinnän yhteisistä pelisäännöistä, koska viestinnän yhtenäisyys on tärkeää. Pelisäännöt voi koota lyhyeen oppaaseen tai huoneentauluun, joka on kaikkien nähtävillä.

Vältä korporaatiokieltä

Hajuton, mauton ja väritön yritys-diipadaapa ei ole meidän juttu. Eikä sen pitäisi olla yhdenkään yrityksen juttu, koska sillä ei erottauduta muista. Hienokaan graafinen ilme ei pelasta, jos sisältö on sitä samaa yrityskeskeistä oman tuotteen tai palvelun hehkutusta vaikeaselkoisella korporaatiokielellä.

Bisnesmaailmassa on jo kauan puhuttu asiakaskeskeisyydestä. Silti korporaatiokieli elää ja voi hyvin yritysten verkkosivustoissa, powerpointeissa ja työntekijöiden puheessa. Korporaatiokielellä voi kirjoittaa powerpointin, jossa ei ole yhtään pointtia, mutta asiakaskeskeisyyttä sillä ei osoiteta. Ei myöskään asiakaskeskeisyydestä puhumisella, jos kaikki muu viestinnässä välittää päinvastaista viestiä.

Aitous on nyt in

Ongelmien peittely ja päälle liimatut imagokampanjat ovat rahan tuhlausta. Niistä jää someaikana armotta kiinni. Nyt kaivataan aitoutta ja rohkeutta näyttäytyä sellaisena kuin oikeasti on. Työntekijöillä saa olla mielipiteitä. Epätäydellisyys kiehtoo, koska se on osoitus inhimillisyydestä. Epäonnistumiset voi kääntää voitoksi.

Rohkeus on eri asia kuin uhkarohkeus tai tyhmänrohkeus. Todellista rohkeutta on se, että tuotteista, palveluista ja omasta toiminnasta kerrotaan avoimesti puutteita peittelemättä – mieluiten asiakkaan näkökulmasta.

Kilpailetko hinnalla?

Moni yritys sanoo olevansa erilainen kuin kilpailijansa, mutta näyttäytyy asiakkaille tismalleen samanlaisena kuin muut. Ellet erottaudu asiakkaiden silmissä, kilpailet hinnalla.

Erottautua voi monella tavalla: vaikka tarinalla, joka ohjaa kaikkea tekemistä ja saa tuotteiden ja palvelujen ostamisen tuntumaan hauskemmalta. Yrityksellä voi olla oma persoona. Sitä voi edustaa hahmo, jonka toiminta heijastelee yrityksen arvoja ja toimintatapoja. Tärkeintä on löytää se oma juttu, joka istuu yritykseen.

Asiakaskokemukseen kannattaa muutenkin kiinnittää huomiota, koska

  • suosittelut ovat tehokkainta markkinointia
  • hyvällä palvelulla saa kanta-asiakkaita
  • tyytyväiset asiakkaat maksavat mielellään vähän enemmän.

Palvelumme kasvuhaluisille yrityksille

Extremen markkinointipalvelu

Markkinointipalvelu etsii liidejä ja pitää tuotteesi ja palvelusi jatkuvasti potentiaalisten asiakkaiden mielessä. Autamme muuntamaan viestinnän asiakaskeskeiseksi, suunnittelemme markkinoinnin kanssasi, tuotamme tarvittavat sisällöt suomeksi ja/tai englanniksi, mittaamme markkinointitoimien tehon, hienosäädämme markkinointia tarpeen mukaan ja keräämme liidit talteen, jotta myynnillä riittää töitä.

Lue lisää

Selkokielistäminen

Muunnamme viestisi selkeälle kielelle, jota asiakkaasi ymmärtävät. Teknisetkin asiat voi selittää yksinkertaisella yleiskielellä sekä suomeksi että englanniksi. Selkeät ja ytimekkäät palvelukuvaukset ja sivustotekstit helpottavat palvelujesi ostamista.

Lue lisää

Kieliversiot ja transcreation

Markkinointiteksteille ei pelkkä peruskäännös riitä, vaan tarvitset luovan käännöksen (transcreation). Olemme erikoistuneet juuri niihin.

Jos suunnittelet maailmanvalloitusta, autamme kertomaan tuotteesta ja palveluista englanniksi. Jos valuuttaa on niukanlaisesti etkä halua tinkiä viestin laadusta, helppo maailmanenglanti eli globaalienglanti vie tuotteesi ja palvelusi myös muiden kuin englantia äidinkielenään puhuvien ulottuville. Autamme myös, jos tarvitset suomenkielisen version englannista, ruotsista, norjasta tai tanskasta.

Lue lisää