Hyvää tekstiä ei voi feikata


Kirjoitustaito on tärkeä asia, jota tulee usein pidettyä itsestäänselvyytenä. Kirjoitustaito on tällä hetkellä erittäin kysytty ja arvokas taito, jota kaikki eivät kuitenkaan hallitse. Hyvän kielen merkitystä ei siis kannata aliarvioida.

Kaupankäynti ja markkinointi ovat viime vuosina muuttuneet, ja sisältömarkkinoinnista on tullut lähes välttämätöntä. Nyt hyvät kirjoitustaidot ovatkin tarpeen kaikkialla yritysmaailmassa. Helsingin Sanomat kirjoitti jo tammikuussa, että hyvät kirjoittajat ovat haluttuja. Kun markkinointi tapahtuu netissä ja asiakkaat voivat valita tarvitsemansa lukuisista vaihtoehdoista, pitää heidät vakuuttaa muilla kuin faktoilla.

Osaako kuka tahansa kirjoittaa?

Kun sisällöntuotannon merkitys korostuu, tuntuu houkuttelevalta tehdä kaikista yrityksen osaajista sisällöntuottajia. Oman alansa asiantuntijat toki tietävät mistä puhuvat, mutta kaikki eivät automaattisesti ole hyviä kirjoittajia. Asian osaava henkilö ei aina osaa kirjoittaa niin, että muutkin ymmärtäisivät. Kun kaikki kilpailijatkin panostavat sisältömarkkinointiin, täytyy siinä onnistua erottuakseen joukosta. Asiakkaaseen tekee vaikutuksen selkeä ja helppolukuinen teksti, joka on osoitettu nimenomaan hänelle. Liian tekninen teksti karkottaa potentiaaliset asiakkaat helposti, eikä huonosti kirjoitettu teksti vakuuta palveluntarjoajan osaamisesta, vaikkei varsinaisella työsuorituksella olisi mitään tekemistä kirjoitustaidon kanssa. Taitava kirjoittaja ottaa lukijan huomioon ja kertoo, mitä lukija haluaa tietää.

Kirjoitusvirheitä sattuu joskus kaikille, mutta kieliopilla ja kirjoitusasulla on merkitystä. Toistuvat virheet antavat huolimattoman tai taitamattoman kuvan, mikä ei vakuuta potentiaalista asiakasta. Toisaalta yksittäiset kirjoitusvirheet eivät ole vaarallisia, jos teksti on muuten selkeää ja hyvin kirjoitettua. Tarvitaankin sekä asiaosaamista että kirjoitustaitoa. Pelkkä tieto ei riitä. Siksi kuka tahansa ei voi kirjoittaa sisältöjä markkinointitarkoituksiin. Jotkut saattavat keskittyä liikaa omaan osaamiseensa, puhua omalla jargonillaan, unohtaa lukijan ja tehdä liikaa oletuksia.

Kuinka kirjoitustaitoon voi panostaa?

Jokainen voi tietysti panostaa oman kirjoitustaitonsa kohentamiseen. Ulkopuolisesta avusta voi olla apua, vaikka asiaan voi perehtyä myös oppaiden avulla. Vinkkejä varsinaiseen kirjoitusprosessiin löytyy myös edellä mainitusta Helsingin Sanomien artikkelista.

Joskus paras, helpoin ja kannattavin tapa on kuitenkin panostaa kirjoitustaitoisiin työntekijöihin tai palveluntarjoajiin, jotka tuottavat laadukasta sisältöä. Viisas tunnistaa oman osaamisensa rajat ja tiedostaa, että joku toinen osaa tietyn asian paremmin. Tällöin lopputulos on markkinoinninkin kannalta myönteisempi, ja markkinointi tuo enemmän tulosta. Ammatikseen markkinointisisältöä tuottava henkilö tietää, mistä narusta vetää ja miten viestisi saadaan perille. Jos täysipäiväiselle sisällöntuottajalle ei ole tarvetta, kannattaa ostaa sopiva paketti ulkoiselta palveluntarjoajalta, jolloin kaikki vaiheet räätälöidään oman yrityksen tarpeen mukaisesti.

Veera Pullinen

Veera Pullinen

Olen kieliasiantuntija ja teen työkseni muun muassa kieliversioita ja sisällöntuotantoa. Vapaa-ajallani urheilen, käyn livekeikoilla tai museoissa. En pelkää uusia tilanteita, mikä onkin jo muutaman kerran vienyt opiskelemaan ja työskentelemään ulkomaille.
Veera Pullinen

Latest posts by Veera Pullinen (see all)